Isnin, 23 Mei 2011

FIQH AULAWIYAT.....



Sahabat-sahabat yang di rahmati Allah sekalian, hari ini saya nak berkongsi dengan sahabat-sahabat semua satu kertas kerja yang bertajuk FIQH AULAWIYAT yang mana ia telah dibentangkan sebelum ini oleh Ustaz Hafiz Mansor ( timbalan presiden PMRAM ) dalam program kursus kepimpinan organisasi taakhi 2007 di rumah Badan Kebajikan Anak Negeri Pahang,Kompleks Hayyu 'Asyir,Kaherah Mesir. FIQH AULAWIYAT merupakan satu ilmu yang amat penting dan mesti diketahui oleh setiap org islam pada masa kini, dimana dengannya barulah kita dapat menentukan sesuatu keputusan atau pilihan kepada sesuatu perkara.Hari ini masalah yg berlaku pada kita,adalah kita tak dapat nak menentukan segale perkare yang hendak kita lakukan mengikut keutamaannya sehinggakan berlakunya suatu keputusan yang sepatutnya diutamakan tetapi di tinggalkan atau dilambatkan. contohnya : di dalam perkare jihad fi sabilillah, dalam hal ini jika kita diperintahkan untuk berjihad menentang musuh islam, dalam mase yang same ibu dan bapa kita tidak memberikan keizinan untuk pergi berperang.Maka di sini timbulnya satu pertembungan diantara pergi atau pun tidak. Dan inilah perkara yang akan saye utarakan kepada sahabat2 semua agar kita semua mendapat gambaran tentangnya dan yang lebih baik adalah kita mempelajiranya secara khusus dengan org yang arif mengenai perbahasan FIQH AULAWIYAT ini.


KERTAS KERJA FIQH AULAWIYAT

Makna FIQH dari segi bahasa : kefahaman (al-fahmu) dan pengetahuan (al-ilmu)
Makna FIQH dari segi istilah : mengetahui hukum-hukum syara' secara terperinci berdasarkan dalil-dalil- dan qaedah qaedah syara' yang bersumberkan al-quran ,sunnah,ijma' dan qias.

FIQH yang dimaksudkan dalam perbincangan ini bukanlah merujuk kepada istilah fuqaha', tetapi bermaksud faham secara mutlak yang dijadikan oleh ALLAH sebagai syarat untuk mencapai kebaikan dan petunjuk.

Perkataan AULAWIYAT adalah jama' kepada aula.

FIQH AULAWIYAT merujuk kepada mengetahui apa yang layak didahulukan daripada perkara-perkara lain dalam perlaksanaan.

FIQH AULAWIYAT juga bermaksud : meletakkan segala amal sesuatu pada tangga peringkat yang sebenarnya.

FIQH AULAWIYAT mempunyai hubungan yang sangat rapat dengan FIQH MUWAZANAT (perbandingan) dan FIQH MAQASID (tujuan-tujuan)

Kaedah-kaedah umum menyususn AULAWIYAT.

Masalih/manafi' yang diakui oleh syariat ada tiga peringkat atau martabat iaitu :

1- AD-DHARURIYAT : perkara-perkara asas yang secara mutlak diperlukan dalam kehidupan manusia iaitu :
a-agama
b-nyawa
c-akal
d-keturunan/maruah diri
e-harta
Lima perkare tersebut adalah perkara keperluan yang telah di susun mengikut martabat keutamaannya.

2- AL-HAJIYAT : perkara yang tanpanya menyusahkan hidup manusia.
contohnya : pengharusan beberapa bentuk muamalat dan
pengharaman sebahagian yang lain.

3- AT-TAHSINIYAT : pelengkap yang menjadi hiasan tambahan dan menjadikancara hidup serta akhlak manusia lebih sempurna.
contohnya : adab makan dan tinggal rumah yang mewah serta selesa.


Oleh itu apabila berlaku pertembungan antara perkara-perkare diatas, penyususnan keutamaan mestilah dibuat berdasarkan martabat yang telah tersusun, maka perlulah didahulukan maslahah dharuriyat berbanding hajiyat dan diutamakan masalah hajiyat berbanding tahsiniyat.

Jika pertembungan berlaku pada martabat yang sama, contohnya : seorang yang berkerja dengan suatu agensi, dia disuruh untuk membuat perkara-perkara kemungkaran,jika tidak akan dibuang kerja, jadi di sini timbulnya dua pertembungan iaitu sekiranya dia tidak membuat perkara yang di suruh maka hilanglah sumber kewangannya, jika dia mengikut kata majikannya maka dia telah melakukan perkara mungkar. Jadi di sini perlunya kita mengtahui keutamaan sesuatu keputusan dan hendaklah disusun mengikut (aulawiyat an anau') maka didahulukan maslahah agama,diikuti nyawa, akal, keturunan dan akhir sekali harta.

Jika berlaku pertembungan berlaku pada martabat dan nau' yang sama, maka susunan keutamaan dilakukan atas dasar umum dan khassoh lalu didahulukan masalah am (umum) berbanding masalah khusus (peribadi atau sebagainya).

Jika berlaku pertembungan pada martabat dan tahap keumuman atau keekhususan yang sama, maka penyusunan keutamaan dibuat atas dasar pertimbangan mudharat.Lalu di utamakan perkara yang lebih mudharatnya berbanding yang kurang mudharatnya.

Kesimpulan

Dalam konteks kehidupan harian kita, pertembungan yang biasa berlaku adalah atas dasar kepentingan peribadi dengan kepentingan umu. Disinilah perlunya memahami dan menghayati FIQH AULAWIYAT serta melakukan perngorbanan supaya kita dapat menyusun jadual hidup dengan mengambil kunci keutamaan berdasarkan kehendak syara'.

.....................................................................
dipetik daripada http://alumnimartah.forumup.com/ptopic50-alumnimartah.html

Tiada ulasan:

Siaran Langsung

PORTAL RUJUKAN UTAMA

Laman Blog dan Web UPI & j-QAF PPD Selangor

Senarai Blog Rujukan

free counters